Aannemen.

Voor heel veel mensen is het moeilijk om iets positiefs, zoals o.a. Liefde, aan te nemen.
De beste manier om te leren aannemen is je hiervoor bewust selectief open te stellen.
Durven toe te laten dat iemand anders je warmte geeft, dat zomaar iemand van je kan houden, op een niet eisende manier.
Deze vorm van aanpakken is nodig om de activering van het zelf helend vermogen van de mens weer op gang te brengen.
De beste manier om de echte liefde weer aan te kunnen nemen en toe te laten is je te openen op het gebied van ontvangen en alle positieve gaven te accepteren zonder die automatische gedachte dat er wel weer iets terugverwacht zal worden.
Als voorbeeld:
Heel veel huwelijken worden nog steeds op een eisende manier aangegaan.
Ik bedoel hiermee op de navolgende (vaak) onbewuste manier:
hier heb je mijn problemen en ik houd van je zolang je bezig bent met ze op te lossen.
Heb je ze opgelost dan gaan we zien of we nog samen kunnen blijven en van elkaar houden.
Dat dit geen houden van is en niet hoeft te worden aangenomen hoeft niet te worden uitgelegd. Het probleem is dat het slecht te herkennen is.

zou je ons willen helpen met een onderzoek voor een boek?
graag.
via de volgende link kun je je mening over dit onderwerp geven.
wij zien het graag tegemoet.
bij voorbaat dank voor je moeite.

https://goo.gl/forms/duqfgEXfPrWq4Eab2

Verschillen in energie.

In aansluiting op het voren gaande is het niet alleen mijn mening dat de Oosterse ontspanningsmethoden zeer goede methoden zijn, maar dat de opgewekte energieën wel Oosters georiënteerd zijn en dus voor ons Europeanen eerst omgezet moeten worden naar de hier bruikbare energie.
Dit komt door de totaal andere levensstijl en maatschappijvisie die er achter steekt.
De mensen in het Oosten zijn geboren en opgevoed in een maatschappij die is gebaseerd op geestelijke waarden.
De Europese mensen (wij dus) zijn geboren en opgevoed in een wereld die gebaseerd is op het materialisme en de daaruit voort vloeiende waarden en normen.
Nog verder naar het westen de Angelsaksische landen en de USA gaan nog steeds verder in het materialistische levenspatroon.
Deze verschillen fundamenteel van elkaar en dat de daarbij behorende opgewekte energieën van de ene maatschappij niet zonder meer inpasbaar zijn in de andere maatschappij zal nu ook duidelijk zijn.
Vandaar dat ik vind dat de Oosterse ontspanningsmethoden en de in de USA ontwikkelde methoden een goede aanzet zijn geweest tot een ingang naar de noodzaak om te ontspannen, maar dat het nu tijd is voor een goede en verantwoorde ontspanningsmethode op Europese basis zoals in de soehma.
De soehma is zonder energieverlies direct in te zetten en is afgestemd op de Europese manier van denken en beleven met name omdat dit speciaal voor Europa is ontworpen.
Voor verdere energieën en een uitgebreidere besprekingen hierover verwijs ik naar de hoofdstukken hierover verder op in dit boek.

Meditatie.

Hier zijn een uitgebreid scala van mogelijkheden.
Zie o.a. soehma om te oefenen
Veelal is het zo dat een voor jou prettige en rustgevende plek al voldoende is om tot meditatie te komen.
Meditatie is niet meer en niet minder dan het tot rust komen van de geest.
Hoe dat gebeurt is van minder belang.
Voorbeelden geven misschien meer inzicht dan een omschrijving van de techniek.
• Voor de een is een ritje met de fiets of wandeling in het bos of op de hei al meditatie,
• Voor de volgende een tijdje rustig zitten op de bank;
• Weer een ander zal een dagje vissen als meditatie ervaren, terwijl tekenen, schilderen, andere ontspanningen zoals hardlopen, sporten of musiceren ook tot de meditatie gerekend kunnen worden.
• Dit is natuurlijk tot bijna in het oneindige uit te breiden met voorbeelden.
In wezen is het een soort van zelfhypnose die de nodige ontspanning en rust brengt.

Wat kun je doen met meditatie?.

Deze techniek is bruikbaar om je voor te bereiden op de dag, nacht of lekker alle spanning van de afgelopen dag(en) van je af te laten vallen.
Of gewoon omdat je vindt dat je het nodig hebt.
Tevens is het de ervaring dat het de gezondheid, zowel de geestelijke als de lichamelijke, een goede en stevige stoot in de goede richting kan geven.
Er zijn diverse stadia van meditatie.
De hierboven vermelde vormen zijn de typen die vaak onbewust door heel veel mensen al gebruikt worden.
Dan zijn er de vormen van meditatie die tijdens de diverse Oosterse ontspanningsoefeningen worden toegepast.
Zie ook soehma voor de Europese varianten.
Verder de diepe meditatie die in wezen neer komt op een diepere vorm van zelfhypnose. Hieronder vallen de wat verder gevorderde vormen van Zen, soehma en dergelijken.

Afsluiten.

Afsluiten is noodzakelijk om jezelf te beschermen tegen allerhande ongewenste invloeden/energieën en opdrachten.
Je kunt dit op diverse manieren bereiken.
De meest natuurlijke manier is het over elkaar doen van armen en benen.
Je kan ook een soort harnas om jezelf visualiseren (voorstellen in gedachten).
Maar dat is helaas niet afdoende.

Een van de meest werkzame manieren is:
 stel je een klein blauw bolletje in je buik voor,
 dit laat je snel groter worden, tot het zo groot is dat het je hele lichaam omsluit. Dit bolletje is ook om personen of voorwerpen buiten jezelf te plaatsen. Zoals om je auto, huis, en andere bezittingen.

De mens heeft van zichzelf reeds een natuurlijke bescherming. Deze bestaat uit drie verschillende grenzen op energetisch niveau, deze is voldoende voor dagelijks gebruik.
De afstanden die worden aangegeven zijn bij normale gezonde mensen.
Door een onbewust proces tijdens de opvoeding worden de natuurlijke grenzen door de meeste opvoeders (niet alleen de ouders dus) vaak op zeer jonge leeftijd al kapot gemaakt.
Voorbeelden hiervan zijn: geef oom/tante/opa of oma eens een kusje of handje terwijl het kind dat niet wil en meer van deze zaken.
Gelukkig zijn ze relatief simpel weer te herstellen door de volgende oefeningen samen met iemand anders te doen die weet wat te doen.

1 De eerste grens van de buik af op minimaal 20 cm te voelen en is de positieve grens; hier hoort niemand door te komen na je geboorte.
Zelfs degene waar je nog zoveel van houdt zou hier niet doorheen moeten kunnen komen.
Hij /zij kan het wel indrukken.
Komt er wel iemand door, dan heb je een heel groot probleem.
Dan is het namelijk mogelijk om bij jou alle levensenergie weg te halen en je kunt er weinig tegen doen tenzij je je bewust wordt van jouw mogelijkheden en krachten.
Door dit leegzuigen zul je je bijna altijd moe, leeggezogen en futloos voelen.
Tevens is het een zware opgave om naar mensen te gaan die ziek zijn.
Je komt daar compleet kapot vandaan.

2 De volgende grens is die voor de neutrale mensen, dus diegene die je op straat tegenkomt en je verder niets zeggen.
Deze is op minimaal 40 cm van de buikwand.

3 De laatste grens is die voor negatieve mensen en gebeurtenissen.
Deze is voelbaar op minimaal 60 cm van de buik.
Dit kun je voelen in je zonnevlecht, dus tussen je navel en de onderste punt van het borstbeen.
Je merkt dat het van het grootste belang is dat deze grenzen intact zijn.

Reinigen.

Voor een goede beleving van jouw wereld moet jij je regelmatig reinigen.
Zonder deze regelmatige reiniging kunnen jij je niet goed afsluiten, net zo min als doktoren, verpleegsters, andere therapeuten en mensen die binnen de aura/energievelden van anderen bezig zijn. (Zoals kappers.)
Hier loop je het risico dat je de negatieve energie van de vorige cliënt overbrengt naar de volgende en jijzelf op het eind van de dag helemaal kapot en doodmoe bent, plus dat je het risico loopt zelf ziek te worden.
Dit is hetzelfde als de ontdekking, na de instelling van de opleiding voor artsen bij de universiteit, dat handen wassen voor en na een operatie, vivisectie of bevalling, minder zieken en doden opleverde.
Om je goed te reinigen kun je de onderstaande acties ondernemen en als je moet communiceren met een voor jouw gevoel negatief iemand kun je die ook ondernemen:

 tijdens het communiceren je handen regelmatig afslaan;
 na de communicatie je handen en polsen af spoelen met water;
 de ruimte waarin de communicatie plaatsvond na iedere actie reinigen. Je kunt dit doen door een grote “muur” of borstel maken en je voor te stellen die door de ruimte te halen, waardoor alle niet gewenste elementen weggedrukt worden en via de muren weer naar de aarde verdwijnen;
 en na een dag werken: douchen, een bad nemen, naar de sauna of zwemmen.
Onder communicatie wordt ook het behandelen of verzorgen bedoeld.

Centreren.

Hierbij gaat het om je eigen centrum, je gevoel, je balanspunt te vinden en te voelen.
De navolgende oefeningen kunnen je daarbij goed helpen:
 Ga eerst de voorgaande technieken van aarden en ontaarden eigen maken.
 Ga daarna naar je zonnevlecht. Dit doe je door je voor je gevoel naar je buik te laten zakken en te voelen hoe het is om vanuit je zonnevlecht te leven en beleven.
 Vandaar uit maak je jezelf het middel punt van alles. Voel gevoelsmatig dus alles om je heen; de kast, de stoel, de tafel, jouw belevingswereld, enz..
 Voel ook wat jouw rol is in dit geheel. Jouw verantwoordelijkheid, niet die je is opgelegd door maatschappelijke normen, kerkelijke of familie traditie, maar echt jouw eigen verantwoordelijkheid.
 Heb je dat bereikt dan kun je voelen dat jij het middelpunt bent van al jouw acties. Zonder dat je jezelf in het middelpunt plaatst van de wereld, maar wel dat je het middelpunt bent van jouw wereld.

Iedereen beleeft de wereld op zijn eigen manier.
Wordt je daar bewust van, dan hoef je een ander niet meer te veroordelen of te beoordelen. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en is hier volledig op aanspreekbaar.
Egoïsme is niet verkeerd maar egocentrisme wel.
Ego-is-me in gewoon Nederlands: ego ben ik en dat klopt.

Ontaarden.

Er zijn veel mensen die de grootst mogelijke moeite hebben met verhuizen en op vakantie gaan.
Deze mensen staan met hun voeten te ver in de aarde. Die zullen dus, binnen zekere grenzen, moeten ontaarden.
Bijna iedereen heeft gebieden waarbij hij/zij met de voeten in de aarde staat en niet erop, dus moeten hij/zij ook kunnen ontaarden.
Dit komt door de vorm van opvoeding en scholing (opvoeding is niet alleen van de ouders).
Dit kunnen we op de volgende wijze kunnen doen:
 Ga eerst rustig gaan zitten.
 Probeer om de voeten te voelen.
 Beur nu langzaam de ene voet op met het gevoel of je hem uit de modder moet trekken. Daarna de andere.
 Doe dit verschillende malen achter elkaar, net zo lang tot het makkelijker gaat en je niet meer het gevoel hebben in de modder vast te zitten.
 Nu kunnen je je langzaam gaan losmaken van de plaats en leren wat het is om op de aarde te leven.

Het is altijd maar een deel van de persoonlijkheid die ontaard en een ander dat geaard moet worden.
Voor veel mensen is het zo dat zij met een min of meer beperkt deel van zichzelf ver in de aarde zitten en voor een ander deel los van de aarde zijn.
Om een evenwichtige verdeling te krijgen van aardse en universele energieën is het noodzakelijk dat wij niet in of boven de aarde zijn.
Ook de liftmethode is hier mogelijk maar dan uiteraard in omgekeerde vorm.
Zonder de beheersing van deze beide oefeningen is het niet mogelijk om mensen op dit gebied te helpen.

Aarden.

Hiervoor zijn een groot aantal technieken bruikbaar.
Allereerst de technieken uit de soehma (www.robvanthoor.nl).
Een aantal algemeen bekende technieken zal ik hier kort behandelen.
Ga rustig en ontspannen zitten met beide voeten op de grond, doe de ogen dicht en ga rustig in en uit ademen.
Stel je voor dat uit jouw voeten wortels groeien die doorgroeien tot in het centrum van de aarde.
Als je het idee hebt dit onder controle te hebben kun je over gaan tot het aanbrengen van een soort buis naar het middelpunt van de aarde via het staartbotje van het ruggengraat.
Daarna ga je het gehele lichaam controleren op spanningen.
Laat nu alle spanning via de voeten en de buis de aarde inlopen. En voel daarna dat de plaats waar je zit, jouw plaats is.
Tijdens deze oefeningen kun je de beleving krijgen dat je het vuur van de aarde voelt, dit is een goed teken, maar als het niet gebeurt geen paniek, het is een mogelijkheid.
Hierna kun je voelen dat je contact met de aarde steeds sterker wordt zonder dat dit je in je dagelijkse doen en laten belemmert.
Mensen die moeite hebben met deze oefening, kunnen proberen om dit via de lift methode te bereiken.
Hierbij roept de persoon het gevoel op in een snel opstijgende lift te zitten.
Daardoor gaat het etherisch- of energetisch lichaam ten opzichte van het gewone lichaam iets naar beneden en maakt op die manier een direct contact met de aarde.
Dit heeft in bijna alle gevallen tot gevolg dat de voeten of andere gewrichten in de benen tijdelijk pijnlijk kunnen worden.
Op de meridianen van de benen kunnen tijdelijk enige irritatie- of pijnplekken ontstaan.
Dit is niets verontrustends, maar geeft aan dat de afvoer openingen open gaan.
Dit mag uiteraard niet te lang duren.
Kennis van deze techniek heb je als hulp verstrekkende therapeut minimaal nodig om je werk goed te kunnen doen.

DE VERANTWOORDING VAN DE MENS IN DEZE MATERIE.

Iedere mens is en blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar handelen en uitspraken.
Vandaar dat er ook een minimum leeftijd is gesteld voor het gaan helpen van mensen en dieren.
De hulpverstrekkende therapeut of arts mag nooit of te nimmer de verantwoordelijkheid van een andere mens overnemen.
Of, zoals velen die dit wel doen, zich verschuilen achter God, helpers, geleidegidsen, de duivel, overheid, wetgeving en/of wazige zaken als “staatsveiligheid” of “terrorisme”.
Want wie kan de zaken die hieruit komen controleren op waarheid?
Dus geen opdrachten geven en dergelijke anders dan in overleg en met toestemming van de mens die behandeld wordt.
Ook het accepteren van opdrachten moet met beleid en verantwoordelijkheid te gebeuren en volkomen duidelijk zijn wat het doel is en de werking,
Waarbij de privacy voorop dient te staan.
Al te makkelijk wordt de verantwoordelijkheid bij anderen neergelegd met alle gevolgen van dien.
Men voelt zich niet meer verantwoordelijk voor de gedane of uit te voeren acties en rommelt maar wat aan zonder rekening te houden met de betrokken mensen en soms de hele mensheid.
Per onderwerp is er onder andere daarom een waarschuwing aangegeven als dat volgens mijn regels nodig is.

dit gaat door tot het gehele originele boek is gepubliceerd.
het originele boek is niet het uit te geven boek laat dat duidelijk zijn want waar blijven mijn inbreng en ervaringen van de laatste jaren als ik dat zou doen?

volgende week het volgende stuk!