Meditatie.

Meditatie.

Hier zijn een uitgebreid scala van mogelijkheden.
Zie o.a. soehma om te oefenen
Veelal is het zo dat een voor jou prettige en rustgevende plek al voldoende is om tot meditatie te komen.
Meditatie is niet meer en niet minder dan het tot rust komen van de geest.
Hoe dat gebeurt is van minder belang.
Voorbeelden geven misschien meer inzicht dan een omschrijving van de techniek.
• Voor de een is een ritje met de fiets of wandeling in het bos of op de hei al meditatie,
• Voor de volgende een tijdje rustig zitten op de bank;
• Weer een ander zal een dagje vissen als meditatie ervaren, terwijl tekenen, schilderen, andere ontspanningen zoals hardlopen, sporten of musiceren ook tot de meditatie gerekend kunnen worden.
• Dit is natuurlijk tot bijna in het oneindige uit te breiden met voorbeelden.
In wezen is het een soort van zelfhypnose die de nodige ontspanning en rust brengt.

Wat kun je doen met meditatie?.

Deze techniek is bruikbaar om je voor te bereiden op de dag, nacht of lekker alle spanning van de afgelopen dag(en) van je af te laten vallen.
Of gewoon omdat je vindt dat je het nodig hebt.
Tevens is het de ervaring dat het de gezondheid, zowel de geestelijke als de lichamelijke, een goede en stevige stoot in de goede richting kan geven.
Er zijn diverse stadia van meditatie.
De hierboven vermelde vormen zijn de typen die vaak onbewust door heel veel mensen al gebruikt worden.
Dan zijn er de vormen van meditatie die tijdens de diverse Oosterse ontspanningsoefeningen worden toegepast.
Zie ook soehma voor de Europese varianten.
Verder de diepe meditatie die in wezen neer komt op een diepere vorm van zelfhypnose. Hieronder vallen de wat verder gevorderde vormen van Zen, soehma en dergelijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *