Luisteren en Gespreksvoering.

november 29, 2018 rvanthoor No comments exist

Luisteren.

Dit is een van de allerbelangrijkste aspecten van ons leven.
Dit kan men nooit goed genoeg of vaak genoeg (maar wel teveel).
Het is daarom zaak dat jij leert goed te luisteren naar de ander, maar in het bijzonder naar jezelf.
Als jij jezelf goed kunt horen, zal het in de praktijk en in je sociale leven alleen maar goed gaan.
Luisteren houdt meer in dan het gebruik maken van je oren.
Ogen, handen kortom ons gehele lichaam is te gebruiken om mee te luisteren.
Voor jou in het contact naar onze medemensen in de praktijk is het van het grootste belang te luisteren naar jouw gevoel.
Als jij dat kunt, is het mogelijk deze vaardigheid over te brengen op anderen.
Waardoor deze een, voor zichzelf, beter leven kan gaan leiden.
Nu kan je weer in harmonie komen met jezelf en de omgeving.
Tevens zal de eventuele relatie verbeteren.
Het kan in het begin vreselijk moeilijk zijn, maar het resultaat is er dan ook naar.
Veel van de hierin besproken technieken zijn gebaseerd op het luisteren naar de eigen ik.
Vandaar dat ik je verwijs naar de oefeningen van de zonnevlecht.
Kijk eens hoe iemand staat, zijn handen gebruikt, het hoofd houdt, je aankijkt, zijn gezichtsuitdrukking is.
Praat hij/zij constant door zonder jou een gelegenheid te geven te reageren of het gesprek te beëindigen.

Gespreksvoering.

Als mens maak je in eerste instantie gebruik van telepathie als foetus en baby en daarna de lichaamstaal en vervolgens het gesproken woord.
De meeste mensen onderschatten de kracht van het woord.
Als je de stem op de juiste manier gebruikt kan het woord een heel sterk therapeutisch middel zijn.
Je lichaamstaal moet dan wel in overeenstemming zijn met je gesproken boodschap.
Het is aan te raden om een aantal lessen in gesprekstechniek te volgen bij je in de buurt.
Dit mede om te voorkomen dat je vragen gaat stellen waarin het antwoord al opgesloten ligt.
Niet dat dit een onoverkomelijk bezwaar hoeft te zijn, maar het kan soms vervelend zijn als blijkt dat de ander antwoorden geeft die jij aangeeft en zelf andere antwoorden zou willen geven dat dichter bij zijn/haar gevoel ligt.
Probeer zoveel mogelijk de ander z’n verhaal te laten vertellen en niet jouw verhaal daarvan maken door de verkeerde of premature vragen; hoe goed bedoelt ook, dat kan altijd nog.
Ook kan je de ander te snel bepaalde uitspraken ontlokken waar deze nog helemaal niet aan toe is.
Dit is een van de nadelen van het “achter” de vragen en antwoorden te kunnen kijken.
Vaak is het voldoende als de mensen die bij je komen hun hele verhaal kwijt kunnen zonder dat het gevolgen kan hebben voor hun privé leven.
De dokter en andere ‘regulier’ werkenden hebben hier geen tijd meer voor, terwijl dit in veel gevallen voldoende is om kwalen te voorkomen of sneller te verhelpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *